Stereo konvertering til mono



Stereo konvertering til mono

Indlægaf Karlsmart » 20. nov 2015, 02:20

Hej Hoved-fi, har læst med her inde længe men har bare ikke haft noget at skrive :)

Jeg er grundet en hjernesvulst (godartet) blevet døv på det ene øre inden for det sidste år, og har ledt efter en god måde at konvertere stereo signaler til mono i god kvalitet. Indtil nu har jeg gjort det med Foobar2000, men jeg vil have en hardware løsning, da jeg er 99% sikker på der ikke er en løsning der dækker hele systemet. Plus en software løsning ville begrænse mig til min computer som lydkilde. Den løsning jeg er havnet på er en line level combiner eksempel: "https://www.edcorusa.com/s2m-c" mellem min dac og amp.

Jeg bruger en Odac med en O2 amp og et sæt HE-500. I hvertfald den ene af dem.

Er der nogen der har mere erfaring inden for emnet, eller med line level combinere, alt hjælp er værdsat :)
he-500
ath-m50x
odac + o2 amp (hjemmebag)
Karlsmart

Brugeravatar
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. okt 2015, 01:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Claus-DK » 20. nov 2015, 02:52

Det var da en trist historie, dejligt at hører at det ikke var en grim en af slagsen, velkommen til..

Det ville være en let opgave hvis det var den ene kanal du ville have i begge sider, jeg tror at meget musik ville komme til at lyde helt forkert på den måde..

SĂĄ vi skal ud i at blande signalet og sĂĄ dele det op i 2 kanaler igen bagefter, sĂĄ vidt jeg lige kan regne ud..

Skal det være noget du kan købe færdigt, eller har du en smule erfaring og en loddekolbe ??
Hvad mĂĄ sĂĄdan noget koste ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Claus-DK » 20. nov 2015, 03:02

Det ser ud til at ligge lige til højrebenet, det kræver at du sætter nyt stik på dine bøffer..

Gør du det er den her http://www.scansound.com/index.php/stereo-to-mono-adapter.html# så vidt jeg lige kan se, en nem og billig løsning, om den så får begge kanaler med eller vælger en af dem er svært at vide..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Karlsmart » 20. nov 2015, 03:24

Problemet er at jeg skal bruge begge signaler i begge bøffer uden støj (eller kun den ene men vil gerne have en komplet løsning). Den slags adapter splitter bare den ene kanal. Prøv at høre space oddity af david bowie eller stairway to heaven af led zeppelin med kun den ene hørebøf på :P

Line level combineren skulle kunne gøre det, men jeg ved ikke hvordan det ville begrænse f.eks output modstand. Jeg kan sagtens makke noget sammen med en loddekolbe men har ikke kunnet finde nogle ordenlige planer. Det meste jeg har fundet er ikke beregnet til hi-fi. Har også kun kunnet finde line level combiners fra USA, hvilket er noget dyrt :/
he-500
ath-m50x
odac + o2 amp (hjemmebag)
Karlsmart

Brugeravatar
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. okt 2015, 01:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Walbum4262 » 20. nov 2015, 08:34

på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Anda » 20. nov 2015, 10:19

Jeg tror langt hen ad vejen at din softwareløsning er det mest optimale, men hvis du er tvunget ud i en hardwareløsning, så tror jeg du har fat i det rigtige med en stereo mono converter/combiner.

Monacor laver en der er tilgængelig i DK:
http://www.disconetto.dk/shop/stereo-mono-konverter-14364p.html
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Claus-DK » 20. nov 2015, 12:01

Karlsmart skrev:Problemet er at jeg skal bruge begge signaler i begge bøffer uden støj (eller kun den ene men vil gerne have en komplet løsning). Den slags adapter splitter bare den ene kanal. Prøv at høre space oddity af david bowie eller stairway to heaven af led zeppelin med kun den ene hørebøf på :P


En af mine testsange er "Angie" med rolling stones, så jeg er helt med på at det lyder mærkeligt og det skal det ikke..

Jeg er bare helt blank om det her og naturligvis havde du prøvet sådan en fyr, men nu ved jeg at det ikke er den vej jeg skal lede, så må jeg jo gå en anden vej, alle veje fører til Rom.

Der MÅ være en hardware løsning på dit problem, ellers må vi opfinde en..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Claus-DK » 20. nov 2015, 13:48

Billede

Det er sĂĄdant et diagram man fĂĄr nĂĄr man googler det, det er den samme mĂĄde det bliver hĂĄndteret pĂĄ professionelt ved koncerter, biografer og sĂĄ videre, det burde virke..
Dem der sælger og har det udstyr fortæller også, at når der sidder en switch på studiegrej som har den virkning er det sådan en "lus" der bliver slået til og fra..

Det der kan give problemer når man bare lægger højre og venstre kanal sammen til en er at du kun har den halve impendens og det kan godt være barskt ved en forstærker, men jeg kan ikke forestille mig det skulle kunne give problemer med en relativ tung hovedtelefon..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Karlsmart » 20. nov 2015, 18:47

Tak for alle svarene. Enheden fra Monacor er helt klart en mulighed, tak for linket.

Til Claus - Ved du hvad det kredsløb hedder så jeg kan læse mere om det? På billedet er der angivet faste modstande, men jeg vil gerne vide hvordan de er kommet frem til de modstande. Vil der ikke være forskel på hvordan kredsløbet skulle laves alt efter hvad signal den modtager? eller ville det bare virke med en lille dac som Odac?

edit: Jeg lægger lige mærke til at Monacor converteren også har 4.7 kilo ohm input modstand, det samme som det kredsløb du postede.
he-500
ath-m50x
odac + o2 amp (hjemmebag)
Karlsmart

Brugeravatar
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. okt 2015, 01:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Decadence » 21. nov 2015, 01:22

Uden at vide det kunne denne mĂĄske bruges?

Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Mataugust » 21. nov 2015, 01:35

Claus-DK skrev:..... om den så får begge kanaler med eller vælger en af dem er svært at vide..


Det bliver vist forklaret her
The S2828 adapter is not made to mix the audio of a stereo earphone together and is not a Mono-to-Stereo converter. If you use a stereo earphone with this adapter, you will only hear the right channel sound in your stereo earphone or headphone, not a mix of the left and right channels
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf nc8000 » 21. nov 2015, 06:22

Decadence skrev:Uden at vide det kunne denne mĂĄske bruges?

Billede


Sent from my iPad using Tapatalk


Yep, det er den Anda linkede til længere oppe
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Decadence » 21. nov 2015, 10:32

Well ...

Lad os høre om det virker :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Claus-DK » 21. nov 2015, 12:58

Hej
Lige lidt mere

Hi Claus,

That circuit will work just fine
You can even leave out R3 (the 47k) as the O2 input R will take care of that.

You can also do a similar 'trick' passively at the output of an amplifier but the resistance values will depend on the headphone used.

When he connects the output of each channel with something like 10 Ohm resistors to combine the signal and connect that to the headphone it may work good enough.


Jeg er helt sikker på at hvis du er bare lidt tryg ved at skrive på engelsk vil få det bedste resultat hvis du laver en tråd i Solderdude´s hjørne, det eneste han ikke ved om DIY er hvor de små børn kommer fra, de kommer bare, men det meste andet har han styr på..
Han vil også kunne hjælpe med de helt korrekte værdier til lige netop dit sæt.. ;-)


Min anden kilde siger at det slet ikke er nødvendigt med de modstande, da der ikke rigtigt bliver pumpet nogle kritiske mængder af strøm gennem en hovedtelefon, så i princippet, burde en lus mellem højre og venstre kanal i stikket kunne gøre det..

Jeg hælder mest til min guru, så det er nok bedst at få varmet loddekolben, modstandene skal nok ligge et eller andet sted og putte sig, sådan noget har for vane at dukke op 1musik 1musik

Du bør klart have lyd i begge sider og er det ikke selve øret, men noget oppe i roen (undskyld udtrykket) hvor der er kappet et kabel er det yderst vigtigt at du får så meget sanse indtryk på den dumme side som muligt, hjerner kan lave sig selv, man må bare ikke lade dem glemme hvor selve funktionen er henne..
Er det selve øret der er ristet, vil du stadig have glæde af indtryk via knogler og luftryk så efter min bedste overbevisning skal du have begge sider til at spille..

Jeg håber du får et rigtigt godt resultat og glæder mig til at læse om du finder en god løsning..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Karlsmart » 19. dec 2015, 03:06

Sådan musik15 , det tog lidt tid for modstandene at komme(man kan få 100 1% modstande fra kina for under 1kr incl fragt, ca. 2 ugers levering). Jeg har endelig lavet det kabel som Solderdude foreslog. Det lyder meget bedre end software downmixing, der er en lille smule diskant der forsvinder, men slet ikke den mængde som f.eks. Foobar2000's dsp plugin åd. Giver den dog stadig et lille EQ boost omkring 4khz. alt i alt er jeg meget tilfreds :). Det bedste er at jeg ikke behøves nørkle med det hver gang jeg sætter en film på eller ser en youtube video, osv osv.

Et par billeder af kablet, det er 2stk Neutrik rean 3.5mm jacks. Modstandende er inde i den ene jack, og er begge afskærmede med krympeflex inden i. Kablet er Sommer microfon kabel. det er flettet, og overtrækket er ganske almindelig paracord :)
Billede

Billede
Jeg er godt klar over at det ser lidt tosset ud med krympeflex over selve stikket, men jeg har ikke arbejdet med det her specifikke stik før, og det indvendige hul var meget mindre end den udvendige diameter, så med alle 3 kabler og paracord var der ikke plads til krympeflex. så jeg udved det lidt med en tang og trak det uden over. Det er heldigvis 3:1 der limer indenvendigt, så selve konstruktionen er meget solid på trods af udseenet. Jeg kunne måske også have boret hullet større, men jeg havde ikke noget bor ved hånden.

Tusind tak for hjælpen rullw3
he-500
ath-m50x
odac + o2 amp (hjemmebag)
Karlsmart

Brugeravatar
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. okt 2015, 01:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stereo konvertering til mono

Indlægaf Claus-DK » 19. dec 2015, 11:41

Hvor er det dejligt at læse, det er hele formålet med vores eksistens..
Jeg håber du vil fortsætte med at berige os med dine indlæg af og til og du laver jo fine gør det selv ting til billedeserier, hvis du går og keder dig...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster