Schiit GMB



Schiit GMB

Indlægaf Jokke » 26. aug 2015, 23:03

Schiit Gungnir Multibit... er det noget man skal prøve?
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Schiit GMB

Indlægaf kvik » 26. aug 2015, 23:28

Ja, hvorfor ikke? Prisen er forøvrig 11.600 på danske plader (iflg toldberegner).

Metrum Musette er en anden mulighed (i samme prisklasse), hvis det er R2R, der trækker.

Mhdt Labs har også nogle i den prisklasse (kan købes via ebay)
http://dhost.info/mhdtlab/mhdt%20dac%20families.htm

Eller du kan bygge din egen, hvis du har evner i den retning
http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... 4-khz.html

Audio-gd bruger desuden R2R chips i flere modeller, budgetmodellen DAC19 (PCM1704UK) ligger på ca 6.000 (inkl fragt/told/moms), hvis købt selv i Kina.

Og så er der selvfølgelig også den dac, jeg selv har, Tento PortaDAC (AD1866), til ca 4.000

--

Lyder de alle sammen ens, bare fordi de anvender en R2R chip? Jeg tvivler stærkt, den analoge implementering har nok mere at sige.

Nå, jeg fylder bare på, fordi jeg ikke rigtigt fornemmer, hvad du fisker efter(?) med dit spørgsmål.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Schiit GMB

Indlægaf Jokke » 27. aug 2015, 14:48

Jeg har jo hørt så meget godt om R2R DACs så nu har jeg fået lyst til at anskaffe mig en. Spørgsmålet er så bare hvilken. Umiddelbart har jeg ikke særlig meget forstand på det men jeg har hørt godt om både Schiit og Audio-GD så det kan da godt være det ender med en model fra en af dem. Yggdrasil er for dyr godt nok men tænkte noget i retning af GMB prismæssigt. Den ligger vist på $1250... selvom du godt nok siger den er dyrere? Jeg er med på at hvis man køber direkte fra Schiit i USA kommer der told og alt det andet skidt oveni men de har vist også forhandlere i EU som sælger dem... det har jeg ikke lige fået tjekket. Jeg skal lige have læst noget mere omkring de forskellige men umiddelbart tror jeg det bliver Schiit GMB eller en R2R model fra Audio-GD.

God implementering har nok stor betydning.. det har jeg også hørt mange andre sige. Men hvordan ved man om det er godt implementeret?
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Schiit GMB

Indlægaf Claus-DK » 27. aug 2015, 15:27

Så vidt jeg ved har jeg kun hørt en R2R DAC, min myst og det er en anderledes oplevelse af de bedre, jeg kunne forestille mig at de en GDmaskine ville kunne skinne som en lille sol..
Shiit har jeg ikke så meget fidus til, synes man læser meget om forskellige problemer med deres ting, eller læste jeg ved ikke hvor slemt det er nu..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Schiit GMB

Indlægaf toppe » 27. aug 2015, 16:01

Claus-DK skrev:Så vidt jeg ved har jeg kun hørt en R2R DAC, min myst...


Har du fortrængt AudioGD SA 1.32? :grin:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Schiit GMB

Indlægaf kvik » 27. aug 2015, 16:42

Et par yderligere 1704-dac'er er Lite DAC60 og DAC83. Disse fĂĄes nok billigst fra cattylink.com.

Nogle af de nævnte R2R-eksempler anvender non-oversampling (NOS), andre anvender rør i udgangstrinnet. Derudover har du TDA1541/43/45, der ofte betegnes som R2R, men som vist ikke er rene multibit-chip'er.

Så, emnet er omfangsrigt, som du kan se. Min holdning er, at vi almindelige, dødelige ikke har en kinamands chance for at vurdere kvaliteten af arbejdet (implementeringen) på andet end lyden. Chip- og komponentvalg kan muligvis indikere en bestemt retning eller et bestemt niveau, men begge domæner, det digitale og det analoge, er så komplekse, at man som lægmand må læne sig op ad andres vurderinger (brugere og eksperter), indtil man selv kan få lyttet.

Jeg har PCM1704UK i min cd-afspiller, TDA1543 i een dac og AD1866 i en anden. De lyder alle tre forskelligt (synes jeg), men det er også tre vidt forskellige implementeringer (internt og eksternt), så jeg tør slet ikke tilskrive forskellen Chip-typen.

AD1866-dac'en er (mere eller mindre) den samme som Claus har. Den har noget lydmæssigt, jeg har fundet værd at forfølge yderligere. Nøjagtigt hvad det er, mangler jeg endnu at sætte fingeren på. Sådan tror jeg også det er et langt stykke henad vejen indenfor head-fi, man tiltrækkes nærmest instinktivt af en bestemt lyd, og bruger så efterfølgende tid og resourcer på at nærme sig den lyd mere og mere. Man kan læse sig frem til ting til et vist punkt, derefter må man bare kaste sig ud i det, og høste egne erfaringer.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Schiit GMB

Indlægaf Jokke » 27. aug 2015, 17:00

Claus-DK skrev:Så vidt jeg ved har jeg kun hørt en R2R DAC, min myst og det er en anderledes oplevelse af de bedre, jeg kunne forestille mig at de en GDmaskine ville kunne skinne som en lille sol..
Shiit har jeg ikke så meget fidus til, synes man læser meget om forskellige problemer med deres ting, eller læste jeg ved ikke hvor slemt det er nu..


Dejligt at høre endnu mere positivt om R2R thumbs Det bekræfter mig i at det er den rigtige retning jeg er på vej hen i.

kvik skrev:Et par yderligere 1704-dac'er er Lite DAC60 og DAC83. Disse fĂĄes nok billigst fra cattylink.com.

Nogle af de nævnte R2R-eksempler anvender non-oversampling (NOS), andre anvender rør i udgangstrinnet. Derudover har du TDA1541/43/45, der ofte betegnes som R2R, men som vist ikke er rene multibit-chip'er.

Så, emnet er omfangsrigt, som du kan se. Min holdning er, at vi almindelige, dødelige ikke har en kinamands chance for at vurdere kvaliteten af arbejdet (implementeringen) på andet end lyden. Chip- og komponentvalg kan muligvis indikere en bestemt retning eller et bestemt niveau, men begge domæner, det digitale og det analoge, er så komplekse, at man som lægmand må læne sig op ad andres vurderinger (brugere og eksperter), indtil man selv kan få lyttet.

Jeg har PCM1704UK i min cd-afspiller, TDA1543 i een dac og AD1866 i en anden. De lyder alle tre forskelligt (synes jeg), men det er også tre vidt forskellige implementeringer (internt og eksternt), så jeg tør slet ikke tilskrive forskellen Chip-typen.

AD1866-dac'en er (mere eller mindre) den samme som Claus har. Den har noget lydmæssigt, jeg har fundet værd at forfølge yderligere. Nøjagtigt hvad det er, mangler jeg endnu at sætte fingeren på. Sådan tror jeg også det er et langt stykke henad vejen indenfor head-fi, man tiltrækkes nærmest instinktivt af en bestemt lyd, og bruger så efterfølgende tid og resourcer på at nærme sig den lyd mere og mere. Man kan læse sig frem til ting til et vist punkt, derefter må man bare kaste sig ud i det, og høste egne erfaringer.


Tak for den fine responds. Efter noget læsning tror jeg valget står imellem Schiit Gungnir Multibit og Audio GD DAC 19 10th Annivesarry. Nu har jeg jo ingen forstand på det tekniske så det ville da ikke være tosset hvis du gad forklare forskellene hvis du gider :-) Det eneste jeg ved er at begge er R2R og at GMB har multibit.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Schiit GMB

Indlægaf Claus-DK » 27. aug 2015, 17:02

toppe skrev:
Claus-DK skrev:Så vidt jeg ved har jeg kun hørt en R2R DAC, min myst...


Har du fortrængt AudioGD SA 1.32? :grin:


Er den R2R ??
SĂĄ er det uden sammenligning det bedste jeg kender til..

put i kurv
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Schiit GMB

Indlægaf kvik » 27. aug 2015, 20:26

Toldberegner
http://www.toldpriser.dk/toldberegner

Som Toppe siger, er Audio GD SA 1.32 også multibit (PCM1704UK), koster USD 909 + fragt/told/moms fra Kina, men kan sikkert også fåes via en europæisk forhandler.

Jokke, jeg har ikke den nødvendige indsigt til at kunne forklare tingene ordentligt. Du er bedre tjent med selv at søge lidt på f.eks. diyaudio eller i R2R tråde rundt omkring på nettet.

Hvad Audio-gd vs Schiit angår, så har jeg et billede af Old School vs New Cool. Kingwas produkter er store, tunge, og ikke specielt kønne. Den analoge teknolgi følger gamle anerkendte principper, med fokus på strømforsyningen. Den digitale implementering er præget af en vis portion opfindsomhed, hvilket indimellem giver nogle løsninger, der slår knuder på sig selv (tænker her specielt på usb-implementeringen gennem årene). Kingwas primære fokus synes at være lyden, alt øvrigt underordnes dette.

Schiit er på sin side tydeligt fokuseret på, at deres ting også ser smarte ud. Frem til Yggdrasil/Ragnarok har deres produkter derudover nok i udpræget grad været udviklet mod et bestemt prispunkt. Hvilke kompromisser det har været nødvendigt at indgå her, har jeg ikke kigget nærmere på. Alligevel er det mit indtryk, at Schiit har valgt mere alternative løsninger på analog-siden, og med Yggdrasil nu også på digital-siden.

Og Gungnir Multibit? Lillebror, fætter eller stedbror, hvem ved? Jeg formoder, at Yggdrasil som flagskib er optimeret hele vejen rundt. Kan noget lignende overhovedet opnåes ved blot at overføre DNA'et til Gungnir?


NB: Jeg har kun konkret erfaring med NFB 5.2 og USB32 fra Audio-gd, og ingen som helst erfaring med Schiit, så ovenstående må læses med det i mente.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Schiit GMB

Indlægaf toppe » 27. aug 2015, 21:44

kvik skrev:...Som Toppe siger, er Audio GD SA 1.32 også multibit (PCM1704UK), koster USD 909 + fragt/told/moms fra Kina, men kan sikkert også fåes via en europæisk forhandler...


Nu kommer jeg i tvivl om det egentligt var sa 1.32 jeg hentydede til. Claus havde en 1.32 til salg for et par år siden med PCM1704UK chips, men om den lige hed sa eller nfb eller noget tredje 1.32 kan jeg ikke huske. Men så vidt jeg ved er den udgået for længe siden, og AudioGD bruger vist kun PCM1704UK chips i deres helt dyre produkter...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Schiit GMB

Indlægaf kvik » 27. aug 2015, 21:50

Der er stadig pris på SA-1.32 (http://www.audio-gd.com/Pro/SA/SA1/SA1EN.htm), til gengæld er den ikke med på produktoversigten (http://www.audio-gd.com/Products-EN.htm), men så har Audio-gd jo heller aldrig haft specielt styr på deres hjemmeside, så hvad ved jeg.

Tilføjelse: SA-1.32 ligger under 'discontinued' (http://www.audio-gd.com/Discontinued.htm), så er nok historie alligevel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Schiit GMB

Indlægaf toppe » 27. aug 2015, 22:13

Tja, de opererer hverken med den mest overskuelige hjemmeside eller de nemmeste produktnavne...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Schiit GMB

Indlægaf Claus-DK » 27. aug 2015, 23:12

Sa 1.32 er ikke i produktion mere, den sidste der blev lavet står hjemme hos Anda, jeg solgte den i et tilfælde af momentant sindsyge..

Jeg solgte den først til Stollesen, så købte jeg den af stollesen, så solgte jeg den til DAF, så købte jeg den af DAF og så solgte jeg den til Anda, så det varer nok ikke længe inden jeg køber den af Anda, prisen falder en anelse hver gang,så i sidste ende må jeg jo stå med en næsten gratis DAC og en pose penge thumbs thumbs thumbs

Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Schiit GMB

Indlægaf Claus-DK » 27. aug 2015, 23:24

Forskellen pĂĄ de to typer som jeg forstĂĄr det..
En r2r chip gætter ikke, det gør en sigmadelta chip..

Den gængse type chip regner hele tiden på tingene og derfor vil deres lyd hele tiden være fikseret mellem to punkter, forestil dig en tyk streg og så lyden er en tyndere streg indeni og når den så rammer kanten på den tykke går den mod den anden kant..

R2R går ud fra faste modstands værdier og gætter og regner derfor ikke, det er ikke nødvendigt, til gengæld skal man være meget omhyggelig med at matche modstandene så de har de helt rigtige værdier..

Om min forståelse er helt kosher ved jeg ikke men det er min bonderøvs forklaring..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Schiit GMB

Indlægaf Jokke » 29. aug 2015, 00:55

Tak for svarene alle :) Jeg tror det ender med en Audio GD Master 11 + T1.2 ELLER Audio GD DAC 19 10th Anniversary/Audio GD NFB-1AMP + T1.2
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Schiit GMB

Indlægaf kvik » 29. aug 2015, 07:36

Master 11 fylder godt i landskabet med sine 43x43x9,3 cm, må jeg foreslå, at du laver en 'dummy' i de mål (før du trykker køb), og ser om det visuelt og praktisk fungerer for dig med en enhed i den størrelse. DAC19+ 1AMP er godt nok mindre i bredden og dybden, men her får du så dobbelt højde, så også her ville jeg før køb forsøge at visualisere (med 'dummy'), hvordan de passer ind. Henry+A20 er jo fysiske dværge i sammenligning :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Schiit GMB

Indlægaf Jokke » 29. aug 2015, 08:53

Haha ja Henry og A20 er nogle bette størrelser :D God idé, det havde jeg slet ikke tænkt på. Dog tror jeg ikke det bliver Master 11 pga. prisen efter told og moms lander over 20.000. Men tror nu også det andet setup er ganske udmærket.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Schiit GMB

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2015, 11:06

Jokke du skal bare lave en tilbygning, du mĂĄ ikke gĂĄ ned pĂĄ udstyret..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Schiit GMB

Indlægaf Jokke » 29. aug 2015, 11:37

Claus-DK skrev:Jokke du skal bare lave en tilbygning, du mĂĄ ikke gĂĄ ned pĂĄ udstyret..


En tilbygning?
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Schiit GMB

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2015, 11:41

til Huset...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster

cron