god USB-kabel forber de lyden ?



Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Daf » 14. nov 2014, 12:15

Ostebaronen skrev:Async USB, lover ingen retry, dog er der CRC checks så korrupte pakker bliver også smidt væk. Går en pakke tabt vil du næppe ligge mærke til da High-Speed USB kun understøtter 1024 bytes payload i en pakke. Altså 0,001024 MB! Det kan godt være det giver et lille bitte glitch. Altså pakken vil mangle og dermed den lyd der var gemt i de 1024 bytes vil mangle i strømmen du hører. Hvis du hører FLAC i, eller lad os bare sige MP3 i 128 kbps, så tvivler jeg på at du kan høre en enkelt pakke gå tabt.
Men der sker ingen kompensering, pakken bliver simpelthen bare smidt væk. Den gætter ikke hvad der skulle være der i stedetfor.


Det her mener jeg er rigelig argumentation for at spendere et par hundrede pĂĄ et Supra usb, men sĂĄ heller ikke mere.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Anda » 14. nov 2014, 12:29

telum skrev:I min verden ville det bedste da være, at køre synkron overførsel med en buffer efterfølgende. Så er man sikker på, at data er perfekte og samtidig kan man lave signalet analogt via DAC'ens egen clock. I virkelighedens verden har det dog nok så ubetydelig en betydning, at man ikke orker at implementere det. Det kunne dog sikkert være et fint marketingsstunt.

Jeg har så også svært ved at forestille mig, at clockfrekvensen har nogen reel indflydelse da de er ekseptionelt præcise, men jeg har godt hørt argumentet før.

Der er stadig en buffer, men det er modtageren der styrer showet, hvilket i mine øjne er klart at foretrække.
Navnet 'Asynchronous' synes jeg dog ikke, siger sĂĄ meget om hvad der foregĂĄr.
Asynchronous
In this mode an external clock is used to clock the data out of the buffer and a feedback stream is setup to tell the host how much data to send.
A control circuit monitors the status of the buffer and tells the host to increase the amount of data if the buffer is getting too empty or to decrease if it’s getting too full.
Since the readout clock is not dependent on anything going on with the bus, it can be fed directly from a low jitter oscillator, no PLL need apply.
This mode can be made to be very insensitive to bus jitter.

http://thewelltemperedcomputer.com/KB/USB.html
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf kvik » 14. nov 2014, 13:41

Daf skrev:
Ostebaronen skrev:Async USB, lover ingen retry, dog er der CRC checks så korrupte pakker bliver også smidt væk. Går en pakke tabt vil du næppe ligge mærke til da High-Speed USB kun understøtter 1024 bytes payload i en pakke. Altså 0,001024 MB! Det kan godt være det giver et lille bitte glitch. Altså pakken vil mangle og dermed den lyd der var gemt i de 1024 bytes vil mangle i strømmen du hører. Hvis du hører FLAC i, eller lad os bare sige MP3 i 128 kbps, så tvivler jeg på at du kan høre en enkelt pakke gå tabt.
Men der sker ingen kompensering, pakken bliver simpelthen bare smidt væk. Den gætter ikke hvad der skulle være der i stedetfor.


Det her mener jeg er rigelig argumentation for at spendere et par hundrede pĂĄ et Supra usb, men sĂĄ heller ikke mere.

Det er muligt, at jeg misforstår, men er der ikke ved asynkron audio data-transmission altid tale om den isokrone type? Her fokuseres, som jeg forstår det, på overførselsstrømmens hastighed, ikke på den enkelte pakkes integritet. Hastigheden justeres løbende udfra checksum for hver enkelt pakke (muligvis ramme). Dette styres via software/firmware i værtens (dac'ens) ende, og nøjagtighed er afhængig af implementering i hver enkelt dac's (usb-modtagers) tilfælde. CRC fortæller således kun om der er opstået en fejl i et felt i pakken, ikke hvordan fejlen skal håndteres. Desuden er fejl i pakkens PID-felt ikke dækket ind via CRC. Dermed er man tilbage, hvor kablets evne til at forhindre korrupt transmission muligvis kan have betydning for lyden, afhængigt af hvordan korrupte data og/eller hastighedsafvigelser håndteres af dac'ens usb-modtager.

http://wiki.osdev.org/Universal_Serial_Bus
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Ostebaronen » 14. nov 2014, 16:25

Der er tale om Isochronous overførsler med Async Endpoints. Det betyder sådan set bare at DAC'en bestemmer hvor hurtigt det skal gå, ved at give eksplicit feedback om at det går for hurtigt eller ej. Men størrelsen på pakkerne overskrider aldrig de 1024 byte.

Du har ret, hvis PID er forkert så vil det betragtes som at der er fejl i transmissionen. Det betragtes helt præcis ligesom hvis der er en CRC fejl. Pakken vil bare blive tabt. Den eneste grund til at USB kabler ikke skal være over 5 meter lange er pga. round trip time ikke må være længere end 1.5 μs. Så ca. 5.2 ns per meter, hvilket er tæt på hvad kobber kan klare ved 5 meter. Du kan sikkert lave længere træk med sølv, men så er man også blæst oven i hovedet hvis man gør det.

Du kan teste dine kabler med en kabeltester for at se om det lever op de forskellige certificeringer. Hvilket jeg er ret sikker på at de fleste kabler gør, selv de helt billige...
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf kvik » 14. nov 2014, 17:45

Du nævner igen, at en fejlbehæftet pakke pr. automatik går tabt. Nu evner jeg ikke at vurdere lødigheden af den wiki, jeg linkede til, men der fremgår tydeligt, at det ikke sker automatisk. Der er indbygget fejlcheck i usb-protokollen, men fejlhåndteringen må tilvælges aktivt efterfølgende i software/firmware (ved isokron transmission). En korrupt pakke kan således godt tage hele turen gennem møllen. Det er selvfølgeligt muligt, at man i praksis foretrækker at lade pakkerne gå tabt, det kan jeg ikke vurdere. Hvor meget korrupte og/eller tabte pakker i realiteten påvirker slutlyden, er også vanskeligt for mig at vurdere.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Ostebaronen » 14. nov 2014, 21:52

Ifølge USB Audio specifikationen skal endpoint understøtte 1000 PPM fejl i bufferen. Overstiges dette vil forbindelsen blive resat eller smidt, som klart er hørbart.

Men 1000 PPM svarer til at 1 promille af dataen går tabt. Hvis nogen som helst kan høre dette, så er jeg svært imponeret.

USB kører desuden ved 24 MHz, hvilket er ganske svært at påvirke, så dine kabler skal være rigtig dårlige før der sker noget som helst med dataoverførslen.

Kabler, som koster over 50 kr i dette tilfælde = snakeoil.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf LarsHP » 15. nov 2014, 23:07

Ostebaronen skrev:Ifølge USB Audio specifikationen skal endpoint understøtte 1000 PPM fejl i bufferen. Overstiges dette vil forbindelsen blive resat eller smidt, som klart er hørbart.

Men 1000 PPM svarer til at 1 promille af dataen går tabt. Hvis nogen som helst kan høre dette, så er jeg svært imponeret.

USB kører desuden ved 24 MHz, hvilket er ganske svært at påvirke, så dine kabler skal være rigtig dårlige før der sker noget som helst med dataoverførslen.

Kabler, som koster over 50 kr i dette tilfælde = snakeoil.

Op til en promille tabt data (max 1000PPM) kan gå gennem = (teoretisk) mulighed for at fejlen kan høres, hvis jeg forstår dig ret.

Kan du eller andre teknisk kyndige så fortælle hvordan eller hvor meget det vil være i tid?
Og hvor ofte vil en fejl sĂĄ kunne dukke op?

Det, jeg tænker på her, er hvor meget og hvordan, det vil arte sig i det ananloge domæne naturligvis.

F.eks. er 1/1000 sekund veldig kort - så kort at der skal en hel del til, at man vil kunne høre det - og specielt hvis det f.eks. kun er en gang hvert minut at en fejl dukker op. På den anden side - hvis fejlen medfører en drastisk ændring i lyden (f.eks. et kraftigt højfrekvent peak) - så kunne jeg forestille mig at det kunne være hørbart - specielt hvis det sker med relativt korte mellemrum.

Nu bruger jeg Squeezebox Touch, og der er bufferen vist nok på 30 sekunder, så jeg tror ikke småfejl vil gå igennem så stor en buffer. På den anden side havde jeg i en periode signalet gående trådløst fra serveren til Squeezebox'en, og der var det ikke vanskeligt at høre, når der var fejl, for så kom der slet og ret udfald (korte og knap så korte stop i musikken). Med andre ord er selv en buffer på 30 sek. ikke altid nok. Med netværkskabel fra server til Squeezebox-enheden er problemet løst, og jeg har aldrig haft udfald siden da.

PS. Jeg bruger ikke USB-kabler i mit stue-opsæt, men på skrivebordet sker det af og til, at jeg bruger sådan en forbindelse til en DAC.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Psymon » 16. nov 2014, 00:18

Sådan lidt lav praktisk så er der ikke den store forskel på USB og ethernet kabel, det er blot to protokoller der begge sender et digitalt signal. Som du selv har erfaret så høres fejl som reelle udfald i lyden, men ikke en ændring. Manglende data vil ikke give underlige peaks, men som jeg forstår det, vil der teoretisk mangle 1/1000 sekund af lyden. Altså vil der Ikke komme mere bas, mere/mindre headroom, mere Flere-buzzwords. Tab af data i det digitale domæne vil direkte overføres til udfald i det analoge domæne. Dog skulle det med et funktionelt kabel være så få udfald at det ikke kan høres. Hvis det kan høres så er kablet nok defekt. Billige kabler kan fint fungere, ellers ville ingen digitale produkter der bruger usb fungere.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Mataugust » 25. mar 2015, 23:36

Jeg har nu i en periode brugt et tiger usb kabel til opladning af min telefon i bilen. Når jeg bruger carlog (gps system) så kan den lige akkurat holde strømmen på den måde.
Da dette kabel så knækkede tog jeg det eneste jeg havde i overskud, nemlig det, der kom med telefonen. Og på den samme oplader
(2,1A cigarettænderadapter) kan jeg nu oplade telefonen fuldt på 1½ time.
Den eneste ændring er kablet, så der må være forskel på stik/ledning eller hvad ved jeg. Forskel er der på dem i hvert fald.
Tænker det også må kunne høres.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Ostebaronen » 26. mar 2015, 13:10

Nej, det er fordi at kablet leder strøm bedre. USB2.0 kabler er rated til 0,5A, men mange ladere vil meget gerne køre med op til 2A. Hvis du har et USB kabel som ligenøjagtigt overholder standarden vil det bare lade langsomemre, et overdimensioneret kabel vil lade hurtigere. Bitsne bliver på ingen måde ændret.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Mataugust » 26. mar 2015, 13:56

Men det kan så forklare hvorfor en Audins MX1 lyder bedre med et godt (dyrt) kabel i forhold til standardkablet. I hvertfald når den får strømmen fra usb
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf SteelyD » 7. aug 2015, 22:57

Kvaliteten af USB kablet gør ingen forskel. Overhovedet. Prøver en forhandler at sælge dig et særligt godt (digitalt) kabel der forbedrer lydkvalitet (eller billedkvalitet for den sags skyld) så smut. Så hurtigt som muligt. Han sælger kun snake oil.

Jeg lytter selv på følgende setups: FOOBAR2000 -> Schiit Bifrost Über -> Schiit Asgard 2 -> Hifiman HE-560. Optisk kabel fra PC'ens indbyggende lydkort til DAC'en, ren digital overførsel.

Det lyder ganske fint. Men her er min pointe: Hvad enten jeg afspiller lokale filer (der ligger på PC'en der afspiller til DAC'en) eller fra min NAS gør INGEN forskel. Det lyder nøjagtig ens. Og min NAS er altså forbundet via WIFI gennem to solide mure og et par døre. Det er her min musiksamling ligger så det er sådan jeg afspiller næsten al min musik. Jeg har selvfølgelig testet med at afspille filer der ligger på PC'en og jeg KAN ikke høre forskel. Og WIFI har altså betragteligt mere signaltab end et USB kabel eller et netværkskabel.

Men hvis jeg ikke tager helt fejl, har digital audio så ikke en fejlkorrektion der er designet til at afspille Compact Discs? Altså med både støv på discen og diverse ridser? I det tilfælde kan de meget små signalforstyrrelser der kan forekomme i et USB kabel ikke tænkes at være hørbart.

Jeg kan huske de første CD-afspillere, de havde en fejlkorrektur der i nogle tilfælde var hørbar som små "artifakter" i musikken. Men det problem blev løst i anden og tredje generation af afspillere og det er immervæk 30 år siden.
SteelyD

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 7. feb 2015, 00:08

ForegĂĄende

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster