Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Daf » 31. mar 2014, 14:26

Ketil B skrev:Enig, Octave mk II er nok at foretrække, også prismæssigt, når man indregner converteren til mk I (hvis man ikke har den i forvejen).

Det er nok en ide at se tiden an og vente på m2tech får ordnet deres ting, eller på at metrum simpelthen implementerer en helt anden løsning.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Anda » 31. mar 2014, 14:55

Daf skrev:Interessant.
Mon ikke det med usb strøm kun var et problem i starten, da man tog ubehandlet strøm direkte fra usb bus?

Det kan også være forskel på miljøer, samt kvaliteten af de benyttede USB porte. Jeg vil bestemt ikke afvise, at det kan have en positiv effekt.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Geografisk sted: København V

Indlægaf kvik » 31. mar 2014, 19:05

En sidebemærkning.. Octave mk II m/usb har i Norge en listepris på DKK 13000, i Danmark fåes samme for DKK 8000. Hex m/usb har heroppe en listepris på DKK 28600, i Danmark fåes den for DKK 19000. Aurix koster DKK 11200 heroppe, i Danmark DKK 6900. Selv med tillæg af fragt er der mao noget at spare for en nordmand ved at købe Metrums produkter i Danmark! Og siden momsen er den samme i begge lande, spiller dette forhold ikke ind overhovedet. Med Norge udenfor EU fratrækkes jo dansk moms ved salg, og den norske tillægges ved grænsen. Som mange andre har Metrum Acoustics bestemt at findes der en forhandler i det pågældende land, så er det ikke muligt at handle direkte fra Metrum Acoustics. Jeg synes de norske priser er helt i skoven, de danske priser er derimod stort set på linie med producentens egne.
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Indlægaf Daf » 31. mar 2014, 19:59

Ketil B skrev:En sidebemærkning.. Octave mk II m/usb har i Norge en listepris på DKK 13000, i Danmark fåes samme for DKK 8000. Hex m/usb har heroppe en listepris på DKK 28600, i Danmark fåes den for DKK 19000. Aurix koster DKK 11200 heroppe, i Danmark DKK 6900. Selv med tillæg af fragt er der mao noget at spare for en nordmand ved at købe Metrums produkter i Danmark! Og siden momsen er den samme i begge lande, spiller dette forhold ikke ind overhovedet. Med Norge udenfor EU fratrækkes jo dansk moms ved salg, og den norske tillægges ved grænsen. Som mange andre har Metrum Acoustics bestemt at findes der en forhandler i det pågældende land, så er det ikke muligt at handle direkte fra Metrum Acoustics. Jeg synes de norske priser er helt i skoven, de danske priser er derimod stort set på linie med producentens egne.

Lidt voldsom prisforskel må man sige. Alternativt kan det vel arrangeres at en venlig hoved-fier i Danmark køber en til dig og sender den som gave?
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Daf

Indlægaf Daf » 31. mar 2014, 20:07

Anda skrev:
Daf skrev:Interessant.
Mon ikke det med usb strøm kun var et problem i starten, da man tog ubehandlet strøm direkte fra usb bus?

Det kan også være forskel på miljøer, samt kvaliteten af de benyttede USB porte. Jeg vil bestemt ikke afvise, at det kan have en positiv effekt.

Ja, måske er der også andre faktorer, det er vist ikke rigtig til at forudsige. Det man har mest lyst til her er selvfølgelig bare at købe en dac med en anerkendt velimplementeret løsning som virker. Sådan en løsning er den usb32 jeg har i compass og det er selvfølgelig rart at have, og løsningen i metrums octave og hex er vist lignende god.
Daf

Indlægaf kvik » 31. mar 2014, 20:41

Daf skrev:
Ketil B skrev:En sidebemærkning.. Octave mk II m/usb har i Norge en listepris på DKK 13000, i Danmark fåes samme for DKK 8000. Hex m/usb har heroppe en listepris på DKK 28600, i Danmark fåes den for DKK 19000. Aurix koster DKK 11200 heroppe, i Danmark DKK 6900. Selv med tillæg af fragt er der mao noget at spare for en nordmand ved at købe Metrums produkter i Danmark! Og siden momsen er den samme i begge lande, spiller dette forhold ikke ind overhovedet. Med Norge udenfor EU fratrækkes jo dansk moms ved salg, og den norske tillægges ved grænsen. Som mange andre har Metrum Acoustics bestemt at findes der en forhandler i det pågældende land, så er det ikke muligt at handle direkte fra Metrum Acoustics. Jeg synes de norske priser er helt i skoven, de danske priser er derimod stort set på linie med producentens egne.

Lidt voldsom prisforskel må man sige. Alternativt kan det vel arrangeres at en venlig hoved-fier i Danmark køber en til dig og sender den som gave?

For det første er det jo ulovligt for modtageren, for det andet er de norske toldere meget nidkære, og for det tredje må en dansk borger jo betale dansk moms, så der vinder man ingenting (bortset fra fortoldingsgebyret). Nej, med ens momssatser er der slet ingen grund til at slå ind på en kriminel løbebane ;-)

Når jeg nævner det med priserne, er det fordi jeg bliver lidt harm over grådigheden, og ønsker at gøre norske læsere opmærksom på prisforskellen.
kvik

Brugeravatar

Indlægaf Daf » 31. mar 2014, 21:04

Jeg kan selvfølgelig følge dig ;-)
Jeg kan egentlig godt lide at metrum værner om forhandlerens marked, men det kræver at forhandleren har en god moral og ikke udnytter situationen, sådan som det synes at være tilfældet her.
Daf

Indlægaf Daf » 8. apr 2014, 17:56

Daf skrev:
Ketil B skrev:Enig, Octave mk II er nok at foretrække, også prismæssigt, når man indregner converteren til mk I (hvis man ikke har den i forvejen).

Det er nok en ide at se tiden an og vente på m2tech får ordnet deres ting, eller på at metrum simpelthen implementerer en helt anden løsning.

Og så kom det sidste:

http://www.digitalaudioreview.net/2014/ ... mavericks/
Daf

Indlægaf Anda » 8. apr 2014, 19:09

De kunne måske have fulgt bare en smule med på markedet. Proprietære drivere har alle dage været en dum idé (i mine øjne).
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Geografisk sted: København V

Indlægaf kvik » 8. apr 2014, 20:57

Først og fremmest bliver det interessant, hvad det gør ved lyden, dvs hvorvidt den ændrer karakter i positiv eller negativ retning. Nu er det vel vanskeligt at forestille sig, at Metrum skulle vælge en løsning med dårligere lyd, men siden der tilsyneladende er forskel på, hvordan forskellige løsninger lyder (se denne tråd), så er det ikke givet, at den ‘nye’ Metrum dac vil lyde som den ‘gamle’. Vi får se.

Som kommentaren under artiklen nævner, så er det lidt ansvarsfraskrivelse, når Metrum vil have betaling for at gøre folks nyere, men ubrugelige dac'er anvendelige igen (skifte m2tech interface ud med nyt). Hvis jeg havde betalt over 20k for en dac, der ikke kunne bruges i et halvt år pga driver-problemer, så ville jeg nok forvente en lidt anden imødekommenhed fra producenten. Uanset hvem der er skyld i problemet.
kvik

Brugeravatar

Foregående

Tilbage til Lydkilder