I min sammenligning af in-ears har jeg også fået mulighed for at låne et sæt 64 Audio a6t af audiophile.dk/Henrik.
Intro: En mere direkte lyd. God bund. Punchy og kantet. Detaljeret.
I firebird nummer 15 til 18-19 stykker. Der er mere slam i paukerne med a6t. Jeg husker Purple som have mere snap.
Og med firebird nummeret mener jeg:
-og nu da vi har styr på hvordan de lyder, så kan vi gå i gang med næste øvelse...
Vil prøve at lave en sammenligning mellem mit gamle on-the-go system, det opgraderede og mulighederne, der er derude.
Afspillere:
Zishan Z2. En klassiker blandt billig grej. Z2’eren har fået den rigtige opamp LME49720HA. Kostede omkring 250kr + opamp.
Shanling M5s. Udemærket mellemklasse afspiller til omkring 3500kr
Lotoo PAW Gold touch. Topklasse. Ikke gratis.
In-ear
Final Audio Heaven VII. Er købt på dba for et par år siden efterhånden. Kostede mig 2000kr og nyprisen skulle vist have været 4000kr. Jeg mener ikke de er i produktion længere.
64 Audio a6t “demo”. Nyere end mine Final Audio Design. Koster vist også lidt mere, men ikke monster meget mere.
Jeg har valgt 3 numre. Og da jeg er inde i en periode hvor jeg stortset kun lytter musik fra selskabet BIS, er det ogsĂĄ dem der bruges her.
No1: Et simpelt nummer med en cello og en sangstemme. Ægteparret Henryson. Cello bliver angrebet en anelse mere a la populær musik end klassisk. Nummer 17 på pladen. Monicas vals (Waltz for Debby)
No2: Fuld orkester. Valget er faldt pĂĄ nummer 5 og 6. 6 er kort, men der er nogle ret kraftfulde pauker, der er interessant at fĂĄ med.
Danse du Papillon (Dance of the Butterfly)
The spider lures the butterfly towards her web. — Caught in the web the butterfly struggles
to get free. — Death of the butterfly. The spider rejoices. — She frees the butterfly from the
web and takes it to her larder.
Danse de l’Araignée (The Spider Dances)
Suddenly fruits come crashing down from a tree. The spider jumps backwards.
No3: Og til sidst en simpel violin. Anden sidste skæring.
Sonata in D major for solo violin, Op. 115 (1947) II. Andante dolce. Tema con variazioni
Zishan Z2 → Final Audio Design Heaven VII
Det repræsentere det gamle setup.
No1: Lyden er fin. Man fornemmer at man sidder og lytter til en god produktion.
No2: Første indtryk er at det lyder fint. Men det roder lidt og jeg er lidt udfordret med at følge med I musikken. Mangler også dynamikken og kraft i de kraftfulde passager.
No3: Violin gengives fint, men der mangler dynamik. Jeg vil ikke sige, at det minder om en fyr der står og trækker en kat i halen, men det er lidt unuanceret.
Shanling M5s → Final Audio Design Heaven VII
Det opgradere setup.
No1: Der er strammet op, og det høres på gengivesen af celloen, og så er der kommet mere dynamik i lyden. Det lyder knap så komprimeret.
No2: Bedre placering af instrumenterne og igen bedre dynamik. Det roder lige knap sĂĄ meget. Nu begynder paukerne at lyde som pauker.
No3: Væsentlig mere nuanceret og raffineret.
Største forskel mellem Zishan og Shanling er, at jeg finder at lyden med Z2’eren er komprimeret. Som at lytte til en mp3.
Shanling M5s → 64 Audio a6t
Mulighed for fremtiden.
No1: Irriterende stor forskel. Meget mere nærværende. Mere bund I cello’en og samtidigt mere detaljeret.
No2. Det her musik stiller store krav til udstyret. Detaljeringsevne. Dynamik og placering. Først da bliver det interesant at lytte til. Og a6t’erne giver bøllebank til Heaven VII’erne.
No3: Nu begynder nuancerne at komme frem og spillet bliver interessant.
Mine egne Final Audio Design lyder "støvet"/ eller utidssvarende i forhold til 64 Audio. VII’erne runder af i toppen, og egentlig også i bunden -den er der ikke er meget af.
Lotoo PAW Gold touch → 64 Audio a6t
Muligheden for fremtiden.
No1: Igen en markant spring opad. Nu er det muligt at forestille sig, at man står i studiet og de spiller lige inde på den anden side af ruden. Her er man med i studiet, før var det “bare” en lækker produktion.
No2: Nu kommer denne lækre optagelse til sin ret. Der er violinerne, og der er fløjterne. Paukerne har både kraft, fylde og overtoner.
No3: Overlegent. Inden jeg startede denne sammenligning overvejede jeg at droppe dette nummer. Det kan også blive for meget tid der går med at lytte. Jeg regnede ikke med, at en enkelt violin kunne vise så stor forskel på udstyret. Men det er dette nummer der for mig bedst retfærdiggør den ekstra investering i det gode udstyr.
MĂĄ erkende at der er himmelvid forskel pĂĄ det system jeg kom fra, Zishan Z2 og Final Audio Design heaven VII, og sĂĄ det man kan derude i hifi-land.